Bağımsız müzisyen olarak ilerlemek veya bir şirket ile anlaşmak
- RMP
- 14 Tem 2024
- 4 dakikada okunur
Medium yazarı Domenyka Sarauz bu konuda aşağıdaki yazıyı hazırlamış.
Dijital Dağıtım
Napster'ın yaratılmasıyla müzik endüstrisi, yapısını tamamen değiştiren benzeri görülmemiş bir değişime tanık oldu. Teknolojinin ve internetin entegrasyonu, müziğin fiziksel olarak değil, dijital olarak tüketilmesine neden oldu (bu da büyük karların kaybı anlamına geliyordu). Bu durum, günümüzde müzik tüketiminin büyük ölçüde büyük akış platformlarına ve çevrimiçi dijital sitelere bağımlı olmasına yol açtı. Bu, dağıtım şirketlerinin daha fazla hizmet sunmasına neden oldu; esas olarak dijital dağıtıma odaklanırken, fiziksel dağıtım ikincil hale geldi. Sony Music, Warner, Universal Music Group gibi büyük plak şirketleri bu radikal değişimi gördü ve değişikliklere uyum sağladı. Ancak internetin yaratılmasıyla, sanatçılar artık başarılı olmak için bir plak şirketine ihtiyaç duymuyor ve plak şirketleri/dağıtım şirketleriyle çeşitli taahhütler arasında seçim yapabiliyorlar. The Orchard, Subpop, Ingroove gibi bağımsız plak şirketleri, sanatçılara taahhütlerinde daha fazla özgürlük sağlıyor. Bu dönem aynı zamanda gerçek bağımsız dağıtımcıların ve kendi kendini yöneten müzik dağıtımcılarının ortaya çıkmasına da yol açtı, böylece müzik yapan herkes müziğini büyük akış platformlarında yayınlayabiliyor.
Bu radikal değişim sürecinde, büyük müzik şirketleri kendi yerlerini korudular ve karlarını maksimize etmek için değiştiler. Büyük plak şirketleri, sanatçılar için en fazlasını yapmalarını sağlayan bol miktarda paraya sahip olmalarıyla bilinirler. Uluslararası alanda en büyük üç müzik şirketi Sony Music, Warner Music Group ve Universal Music Group'tur. Bu şirketler, mümkün olduğunca endüstrinin büyük bir bölümünü kontrol etmek için daha küçük plak şirketlerinden ve eğlence şirketlerinden oluşan medya devleridir. Örneğin, Sony Music, Columbia Records, Sony Music Latin, RCA Records ve EPIC Records gibi etiketlerden oluşur. Bruno Mars, Kendrick Lamar, Beyonce, Adele gibi en popüler sanatçılardan bazıları bu büyük plak şirketleriyle anlaşma yapmıştır. Bu büyük plak şirketleri, sanatçılarına albüm yayınları için avans, albümün tamamının kaydından mastering'e kadar bir bütçe, pazarlama, tanıtım, ürün, dağıtım hizmetleri (fiziksel ve dijital) ve plak şirketlerinden tam destek sağlarlar. Ancak, bu hizmetler bir bedel karşılığında gelir - şirket, sanatçının müziği üzerindeki tüm hakları ve sanatçının müziği üzerindeki yaratıcı kontrolü elde eder. Bu aynı zamanda, sanatçının müziği üzerinden elde edilen telif ücretleri/satışlardan önemli bir kesinti yapılması anlamına gelir. Bir sanatçı plak şirketiyle bağlarını koparsa bile, o şirket sanatçının müziğine sahip olmaya devam eder. Birçok sanatçı, plak şirketlerinin sağladığı geniş faydalar nedeniyle bu büyük plak şirketleriyle anlaşma yapar, ancak bu durum plak şirketinin onları pratik olarak sahiplenmesi anlamına gelir. Bu plak şirketleri, milyonlarca gelir ürettikleri için imzaladıkları insanlarla mali özgürlüğe sahiptirler. Ancak bağımsız plak şirketleri, sanatçılara daha fazla özgürlük ve plak şirketinin kendisine daha az sorumluluk sağlar.
En popüler üç bağımsız plak şirketi Sub Pop Records, The Orchard ve Ingroove'dur. Bağımsız müzik plak şirketleri, belirli bir tür veya müzik türüne hitap edebilir. Sub Pop Records, alternatif rock/indie pop müzik yapan sanatçılarla çalışır. Bağımsız plak şirketleri, esas olarak dağıtım hizmetleri (fiziksel ve dijital), ürün, tanıtım ve sanatçının müziği için pazarlama hizmetleri sunar. Bu anlaşmalar genellikle dağıtım anlaşmaları olduğundan, plak şirketi sanatçının müziğine sahip olmaz, ancak dağıtımdan elde edilen telif ücretleri/gelirlerden bir pay alır. Bu sanatçılar, büyük plak şirketlerine imzalanan sanatçılara göre daha az popüler olma eğilimindedir ve müziklerinde tam yaratıcı kontrol sağlarlar, çünkü bağımsız plak şirketleri büyük plak şirketleri gibi kapsamlı hizmetler sunmazlar. Ancak, çoğu bağımsız plak şirketi, büyük bir plak şirketine aittir - bu da büyük müzik şirketlerinin müzik endüstrisindeki kontrol ve varlıklarını genişletir. Ancak, hala bir büyük veya bağımsız plak şirketine imzalanmanız gerekmekte ve bu plak şirketlerinin sizi imzalamayı seçmeleri gerekmektedir. Gerçek bağımsız müzik dağıtımcıları ile, herkes müziğini dağıtımcılara dağıtabilir - belirli bir ücret karşılığında.
En popüler iki müzik dağıtımcısı Tunecore ve CD Baby'dir. Geçmişte, müziğinizi dağıtımcılara dağıtmak için bir plak şirketine imzalanmanız gerekiyordu. Ancak, akışın baskın tüketim biçimi olması nedeniyle, Tunecore ve CD Baby, başlangıç sanatçılarının müziklerini akış platformlarına dağıtmalarını mümkün kılar. Bağımsız/büyük plak şirketlerinin aksine, bu dağıtımcılar sanatçılar için herhangi bir pazarlama, tanıtım veya ürün anlaşması sunmazlar. Sanatçılar, müziklerini dünya çapında duyurmak için Spotify, Apple Music vb. platformlara müziklerini yayınlamak için belirli ücretler ödeyebilirler. Bu, bir plak şirketine imzalanacak kadar popüler olmayan ama müziğini akış platformlarında duyurmak isteyen başlangıç sanatçıları için mükemmeldir. Bu aynı zamanda, sanatçının gerçekten bağımsız olmasına, müziğinin tam sahipliğini elinde tutmasına ve bir plak şirketine bağlı olmamasına olanak tanır. En iyi örnek, herhangi bir plak şirketine imzalanmadan büyük başarı elde eden Chance the Rapper'dır. Bu, ona müziğinden maksimum gelir elde etme ve müziğini dağıtımcılarla paylaşma imkanı sağladı. Akış platformlarını bypass ederek, kendi kendini yöneten müzik dağıtımcıları ile müziklerini bu platformlarda tamamen sanatçının kendisi tarafından kontrol edilen şekilde yayınlayabilirler. Bu dağıtımcılar Soundcloud ve Bandcamp'dir, kullanıcı müziklerini doğrudan bu platformlara yükleyebilir ve bu platformlarda bulunan dinleyicilere sunabilirler. Bandcamp biraz daha karmaşıktır, müziğinizi satabilir ve hayranlarınızla doğrudan bağlantı kurabilir, ayrıca fiziksel dağıtım/ürün sağlayabilir. Bu dağıtımcılar, plak şirketlerinin sunduğu avantajların çoğunu sağlar, ancak müziğinizi tam kontrol altında tutarken yine de sahip olmanızı sağlar. Ancak, bu platformlar akış hizmetlerine göre nispeten küçüktür, bu da sanatçıların hem gerçek bağımsız müzik dağıtımcısı hem de kendi kendini yöneten müzik dağıtımcısının bir kombinasyonunu kullanmasına neden olur.
Kişisel olarak, gerçek bağımsız müzik dağıtımcıları ile müziğinize sahip olmanın ve kazançlarınızı elde etmenin mümkün olmasını gerçekten takdir ediyorum. Ancak, büyük bir müzik plak şirketine imzalanmayı, sunulan fırsatlar ve beraberinde gelen kolaylık nedeniyle çok isterim. İşbirliği yapmak istediğim birçok sanatçı, büyük müzik plak şirketlerine imzalı ve bu, kendi plak şirketim altında yeni sanatçılarla tanışma ve işbirliği yapma imkanını sağlayacaktır. Ayrıca, her şey halledilecek ve benim birincil sorumluluğum, benim ve hayranlarım için anlamlı müzikler yaratmak olacaktır. Böyle bir destekle müzik endüstrisinde gerçekten başarılı olacağımı düşünüyorum.
Genel olarak, bugün sanatçılar için müziklerini duyurmak için birçok seçenek mevcut, uluslararası süperstarlarından yerel bir gruba kadar herkesin bu dağıtımcılara erişebilmesi müzik endüstrisi için son derece heyecan verici ve verimli olduğunu düşünüyorum.
Comments